apple touch icon

Kisiskolásoknak ajánljuk (1-5.osztály)

 

A látogatással kapcsolatos általános tudnivalók a Jó tudni menüpont alatt olvashatók.

Kérjük, a látogatás tervezett időpontja előtt legalább egy héttel, foglalkozás, múzeumi óra igénybevétele esetén legalább két héttel vegye fel a kapcsolatot Gróhné Illés Ildikó múzeumpedagógussal a 33/500-250-es telefonszámon vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen!

 

Az alábbi listában külön jelezzük, mely évfolyamba járó gyermekeknek ajánljuk elsősorban az adott foglalkozást vagy múzeumi órát. 1.és 2. osztályosoknak az óvodásoknak szóló programjainkat is javasoljuk!

 

Múzeumi foglalkozások      

 

Foglalkozás neve Leírás Ajánlott évfolyam

Látványtár/Mesélő tárgyak

 

Különböző „vizes” foglalkozások szerszámait, eszközeit keressük a látványtárban. Arra is választ kapunk, miből készült az adott tárgy, hogyan használták. A digitális technika a gyűjtemény rejtelmeibe enged betekintést.

5. osztály

        

A foglalkozáson egyszerre max.15 fő vehet részt!

Élet a vízi világban/Pákászat

 

Mai elkényelmesedett világunkból izgalmas időutazást teszünk, beleéljük magunkat a hajdani lápi emberek mindennapjaiba.

részletek:

Hogyan éltek régen a lápi emberek? Kik azok a pákászok? Mit fog a csíkász? A kérdésekre régi eszközök, szárított növények, tárgyak segítségével keressük a választ. A gyerekekkel közösen gondolkodunk el azon, hogyan lehetett élni a természetben, amikor még nem volt tablet, hűtőszekrény, villany, de volt csillagos ég, aszalás, sózás, esetleg gyertya. Igény esetén a gyerekek gyékényből vagy kagylóból maguk is készíthetnek apró tárgyakat.(Kérjük, ezt a bejelentkezéskor külön jelezzék.)

4.-5.oszt.
A malomban, a malomban...”

A foglalkozás során, tapasztalati úton ismerkedhetnek meg a gyerekek a vízimolnárok munkájával és az alapvető gabonafélékkel.

részletek:

Vízimalom-maketteken mutatjuk be a gyerekeknek a molnárok fáradságos munkáját. A több helyszínen zajló foglalkozás során megismerkedhetnek az alapvető gabonafélékkel. Fény derül arra is, ehetett-e Mátyás király gyermekkorában főtt kukoricát.   A teknőben rejlő magokat válogatva kis időre Hamupipőkévé válhatnak, őrölhetnek, darálhatnak, szitálhatnak, miközben észrevétlenül régi tárgyak megnevezését sajátítják el.

1.-5.oszt.

Régi vizes mesterségek, munkálatok a víz körül

 

A magyar ember évszázadok óta meg tanult együtt élni a hol hasznot hajtó, hol romboló vizekkel. Arra keressük a választ, kik, milyen eszközökkel, hogyan tették, s teszik még ma is.

részletek:

Már-már a feledés homályába vesző, régen használt tárgyakat, eszközöket faggatunk: kik, mikor, mire használták, miből készültek. Előkerül a gátőr lámpája, az árvédelmi homokzsák, a halász varsája, a super mohozója, a hajóskapitány szócsöve. A foglalkozást makettek, kézbe fogható tárgyak teszik a gyerekek számára élményszerűvé.

1.-5.oszt.
Vízi közlekedés

A vonat, az autó, a repülő megjelenéséig a vízi utakon volt a legegyszerűbb a szállítás. A gyerekekkel a vízi közlekedési eszközök nyomába eredünk…

részletek:

Mire szolgált a tutaj, hogyan készült a csónak, tud-e zenélni a bőgőshajó, mit kotor a kotróhajó? Saját élményeiket is megoszthatják társaikkal. A foglalkozást hajó makettek, egyéb kézbe vehető eredeti tárgyak színesítik.

1.-5.oszt

Halászat

 

Egy eltűnőben lévő ősi mesterség titkait kutatjuk.

részletek:

Magyarország valamikor bővelkedett vizes élőhelyekben, a magyar ember egyik fő eledele a hal volt. A gyerekek lehetőséget kapnak saját élményeik, ismereteik segítségével kitalálni melyik halászati eszköz mire való, miből készült, hogyan használhatták. Eközben észrevétlenül megtanulják az eszközök nevét. Kis horgászbotokkal hazánk vizeinek legjellemzőbb halfajtáit foghatják ki.

1.-5.oszt.

Megmondod, hogy mi vagyok?

 

Érdes? Rücskös? Szúrós? Lukas? – Mit rejthet a fiók mélye?

részletek:

A titkos fiókok természeti kincseket rejtegetnek. Megtapintva, először leírást kell adniuk róluk a gyerekeknek. A tárgyakat utána különböző szempontok szerint csoportosítjuk, kérdéseket teszünk fel azokkal kapcsolatban, majd közösen keressük a válaszokat.

1.-4.oszt.

Legyél te is meteorológus!

 

Múzeumi óránkon a víz körforgással és az időjárással foglalkozunk.

részletek:

Megbeszéljük, kiknek és miért volt fontos régen az időjárás jóslása, milyen következtetéseket vont le a természetben élő ember a megfigyeléseiből. Az óriási víz-körforgás molinón ők helyezhetik el a fogalmak megnevezéseit.   Kis meteorológiai állomásunkkal méréseket végzünk. A csoportmunka során a gyerekek szolgáltatják a televízió időjárás jelentését.

3.-4.oszt.

 

 

 

Múzeumi óra

Az óra megnevezése Leírás Ajánlott témakör, korosztály
Kísérletezzünk a vízzel!

Ahhoz, hogy minél jobban megismerjék a diákok a víz tulajdonságait, a legjobb út a kísérletezés.

részletek:

A foglalkozás elején megbeszéljük, mi is az a kísérletezés, kik és miért is kísérleteznek. Minden csoport kap egy tálcát a kísérlet elvégzéséhez. Megismerkednek olyan alapvető eszközökkel, mint az álló lombik, a spatula stb. Megbeszéljük, miért kell fegyelmezetten végezni a műveleteket. Az egyszerű, de látványos vizes kísérletek (olvadás, oldódás, halmazállapot-változások, felületi feszültség témákban) során saját tapasztalataik segítik őket a megértésben.

Környezetismeret/ az élettelen természet alapismeretei

3. és 4. osztály

 
Élet a vizes élőhelyeken

A vizes élőhely terem megtekintése után a foglalkoztatóban kisebb csoportokban ismerkedhetnek a vizes élőhelyek növény- és állatvilágával.

részletek:

Az asztalokra tematikusan elhelyezett növényekből, növényi részekből, csontvázakból, állati részekből, makettekből és eszközökből együtt gondolkodva fedezhetik fel a gyerekek a vizes élőhelyek világát.

A megismerést mikroszkópok is segítik.

Környezetismeret/ az élő természet alapismeretei

4. osztály

Természetismeret/

 

A víz útja a folyótól a folyóig

 

Látványos maketten követjük a víz útját a csápos kúttól a házak vizes blokkján át, a szennyvíztisztítón keresztül, míg ismét a folyóba ér.

részletek:

Óriás terep-molinón a gyerekek maguk is elhelyezhetnek vízügyi objektumokat. A foglalkozás végén a csatornázási termet kis feladatlap segítségével önállóan fedezik föl.

Környezetismeret/ az élettelen természet alapismeretei

4. osztály

Természetismeret/ a földfelszín változása

5. osztály

„Térkép e táj...”

Magyarország vízrajzának, nagytájainak, felfedezése a padlót borító15 nm-e műholdfelvételünkön.

részletek:

A térképteremben fölelevenítjük amit a térképészet történetéről már tudnak a gyermekek. Csapatválasztás után régi mérőeszközöket kapnak a kezükbe, önállóan kell gondolkodniuk arról, mire használhatták valamikor az emberek. Ezt követően térképismereti feladatokat kapnak a termet borító, Magyarországot ábrázoló műholdfelvételen, különös.

Környezetismeret/ tájékozódási alapismeretek, ország ismeret

3. és 4.osztály

Természetismeret/ tájékozódás a térképeken, térképismeret

5. osztály

Környezetünk védelmében

Nem minden hulladék szemét!

részletek:

Miért volt kevesebb szemét régen? Végiggondoljuk egy mai és egy régi háztartásban keletkező hulladék útját. „Szemetes kosarunk” tartalmát is jól megvizsgáljuk, szelektíven kiválogatjuk, csoportosítjuk természetes és mesterséges voltuk szerint. Az újrahasznosítás lépéseit is nyomon követhetjük az anyagmintákon keresztül.

Környezetismeret/ az élettelen természet alapismeretei

2. és 4. osztály

A nád, a gyékény, a fűzfélék

Tapasztalati úton ismerkedhetnek meg a gyerekek a vízinövényekkel.

részletek:

Az óra során megnézzük, mire használták fel az emberek ezeket a vízinövényeket régen. Ebben sok tárgy is segítségükre van, a gyerekek megfoghatják, megvizsgálhatják azokat. A mikroszkóp alatt fény derül rá, miért is szivacsos a gyékény szára. Megnézzük, mire jó egy növényhatározó, hogyan kell használni. A foglalkozás előzetes egyeztetés esetén manuális tevékenységgel is kiegészülhet. (gyékény-szitakötő készítése).

Technika és életvitel/ az anyag fölhasználása, kézművesség

1. osztály

anyagok és megmunkálásuk, felhasználásuk

2. osztály

Környezetismeret/ az élő természet alapismeretei

4. osztály

Természetismeret

 
Évszakok

A tanévben 4 alkalommal, rendszeresen visszatérő látogatóinknak, előzetes megbeszélés alapján.

részletek:

Ősz: Mi fán terem?

Tél: Jeges kísérletek.

Tavasz: Gólya gólya gilice…

Nyár: Karcsú termetű virágom, tőled várom boldogságom…

Természetismeret 1.o

 

 

 

 

Múzeumi barangolás

Ezt a programot azoknak a csoportoknak ajánljuk, amelyek rendszeresen látogatják a múzeumot. A látogatások alkalmával egy-egy termet fedezünk fel a kiállításban, amit az adott tematikához köthető foglalkozás, vagy manuális tevékenység egészít ki.

 

Tárgykereső játék a múzeumban  

A csapatok egy tárgykereső feladatlappal fedezik fel a múzeum állandó kiállítását. Utána együtt megkeressük a tárgyakat, beszélgetünk azokról így fedezzük fel együtt a kiállítást. Ez a foglalkozás csak olyan időpontban megvalósítható, amikor a kiállítótérben más csoport nem tartózkodik!

 

Játékos tárlatvezetés

Az állandó kiállítás felfedezése múzeumpedagógus vezetésével. A múzeumi sétára érdekes víz-ügyes tárgyakat, eszközöket rejtő hátizsákot viszünk magunkkal.

 

Speciális foglalkozás - Fogom, érzem, látom!

Foglalkozásaink egy része vak és gyengén látó gyermekek számára is elérhető. Kérjük, érdeklődjenek a múzeumpedagógusnál!

 

KÉZMŰVES FOGLALKOZÁSOK MINDEN KOROSZTÁLYNAK

 agyagozás, gyékényfigurák fonása, kavicsfestés, nemezelés, papírmerítés, spatula hajó készítés, vesszőkarika fonás, gyékény- tutaj- készítés, hajóhajtogatás, békabáb papírból

 

Egyéb tárgyalkotó foglalkozásokra is lehetőség van, kérjük keressék meg múzeumpedagógusainkat!

 

RENDEZVÉNYEK


Jeles napokhoz kapcsolódó játszóházak

                                                              
Húsvéti játszóház                                                      2017. április 14
Karácsonyi készülődés                                            2017. december

Víz Világnapja

2017. március 24. Programok iskolásoknak
2017. március 27. Programok óvodásoknak

A programokra előzetes bejelentkezés szükséges!

A Víz Világnapjához kapcsolódó pályázatok február elején a www.vizvilagnap.hu oldalon jelennek majd meg.

Múzeumok éjszakája

Az országos rendezvényhez kapcsolódva 2017. június 24-én, szombaton éjfélig várja a múzeum a látogatókat.

A rendezvények programja és időpontja technikai okokból módosulhat. Kérjük, a látogatás előtt tájékozódjon honlapunkon: www.dunamuzeum.hu!